Saturday, March 4, 2017

Trip ke Bandung - Mana anda boleh pergi dalam masa 1 hari

Ok, mari kita sambung cerita dari entri sebelum ini. Saya nak kongsikan, ke mana korang boleh pergi dalam masa sehari di Bandung.

Satu informasi nak bagi tahu, Bandung ni waktu siang cepat, dalam pukul 6 pagi dah cerah. Walau bagaimanapun, tempat - tempat peranginan kat sini buka pukul 9 pagi. Nak tahu sebab apa, Bandung waktu pagi berkabus, jadi kalau buka awal cuaca masih berkabus, sejuk.

Semalam, kami telah berbincang dengan supir tentang rancangan "Bercuti di Bandung selama 1 hari".
Tempat yang dicadangkan olehnya seperti berikut:

1) Tangkuban Parahu
2) Farm House
3) Factory Outlet
4) Pasar Baru

Harga Tiket Masuk: IDR 200,000 (untuk hari biasa)
IDR 300,00 (untuk hujung minggu)

Kawah Ratu

Farm House - Harga Tiket
IDR 20,000 - seorang
IDR 10,000 - parking kereta
IDR 5,000 - parking motosikal

Singgah makan tengah hari kat kedai makan dalam Farm House ni je. Hari hujan, jadi pekena sup ayam memang terbaik.

Singgah di Factory Outlet - cari beg nak bawa balik barang...hehehe. Satu nak bagi tahu, factory outlet di Bandung ni, kedai sebuah - sebuah, tak macam kat JPO atau Mitsui dalam satu bangunan je kita pusing kan.

Sebelum balik hotel, kita makan dulu. Singgah makan di Kedai Belacan. Apa yang popular kat sini ialah Nasi Goreng Belacan.

Destinasi terakhir sebelum pulang ke hotel, kita cari buah tangan nak bawa balik Malaysia. Tak susah pun singgah je kat Kedai Kartika Sari. Terkenal dengan brownies yang sedap - sedap.

Itulah kisah percutian singkat di Bandung. First trip dengan tiket murah Air Asia. Lepas ni kita pergi tempat lain pulak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...